سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

هادی بیدختی*: سازمان خصوصی‌سازی‌ تابستان ۸۷ را با در دست داشتن فهرستی از شرکت‌هایی که بناست هر چه سریع‌تر به بورس قدم بگذارند آغاز کرد.

این اتفاق از روزهای پر رونقی برای بورس و سهامداران خبر می‌دهد که می‌تواند روند رو به رشد شاخص را تداوم دهد. اما در این راه باید به شاخص‌هایی نیز  دقت کرد؛ ضروریاتی که ارائه بدون تبعیض و شفاف اطلاعات در صدر آنها قرار دارد.

به‌عبارت بهتر قیمت سهام در عرضه اولیه تنها زمانی به واقعیت نزدیک خواهد بود که براساس اطلاعات شفاف و کامل تعیین شده باشد.

اما در نقطه مقابل اگر به هر دلیلی اطلاعات کامل و جامع به دست بورس و سهامداران آن نرسد احتمال قیمت‌گذاری غیرواقعی بیش از پیش تقویت خواهد شد.

از سوی دیگر نحوه ورود سهم به بازار هم تاثیر مستقیمی بر واقعی‌تر شدن قیمت ایفا می‌کند.

به این معنا که هر چه درصد کمتری از کل سهام یک شرکت وارد بازار شود احتمال رسیدن به قیمت‌های غیرحقیقی تقویت می‌شود و به همین دلیل هم قانون به عرضه دست کم ۲۰ ‌درصدی سهام حداکثر تا یک ماه بعد از اولین حضور اصرار دارد.

علاوه براین ضروری است هر چه سریع‌تر نسبت به ورود دست کم ۲۰ ‌درصد سهام اقدام کنند چرا که در غیر این صورت نمی‌توان به معامله سهم براساس ارزش حقیقی چندان امیدوار بود ضمن اینکه با عرضه اندک احتمال دستکاری در قیمت افزایش می‌یابد.

اما متأسفانه تمامی ضروریاتی که گفته شد در همه عرضه‌های اولیه رعایت نمی‌شود. به‌عنوان مثال شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی، تنها با عرضه ۲.۵ درصد از سهام خود وارد بورس شد و با تردیدهای بسیار به فروش رفت؛

اتفاقی که ممکن بود، درخصوص سهام مخابرات هم تکرار شود اما با توجه به اطلاع‌رسانی نه‌چندان شفاف انجام شده ورود این شرکت به تاخیر افتاد. درنهایت اینکه شرکت بورس برای ایجاد جو اعتماد در بازار سهام باید حساسیت خود درخصوص قیمت را تعدیل و بر ارائه اطلاعات جامع و شفاف تاکید کند.

* کارگزار بورس اوراق بهادار

کد خبر 56033

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز